Stribet fondant

Idag bagte jeg en kage mest for at test en opskrift til de studenterhuer jeg skal lave senere. Så det er bare en test. Men mens jeg var ved det, ville jeg også test noget andet, nemlig stribet fondant.
Normalt laver man disse zebra striber og lægger dem ovenpå fondanten der dækker kagen, men jeg ville prøve en teknik med at integrere dem i selve fondanten.

I kagen har jeg tilføjet noget hakket mørk chokolade med hindbær og jeg glæder mig til at smage det. Jeg overvejer at lave studenterhuerne som chokolade kager med lag af hvid chokolade mousse og hindbær mousse. Men jeg har stadig noget tid at løbe på.

Kagen er bagt, smurt op og nu kommer den på køl mens jeg laver fondant.

Jeg tilføjer noget pastafarve for at få en dejlig lyserød fondant

Og så er det ellers bare igang med at ælte det sammen på køkkenbordet. Note til mig selv; at lave MMF og fotografere det samtidigt er meget svært.

Okay, fondanten er nu færdig og rullet ud i en ret tyk tykkelse. Ved hjælp af en bageform laver jeg en cirkel, for med en cirkel er det nemmere for mig at styre det næste der skal ske.

Fondant cirklen lægges til side mens jeg ruller noget sort fondant ud ret tyndt

Jeg skærer disse uregelmæssige striber i sort fondant og lægger dem ovenpå min lyserøde fondant cirkel.

OBS: Sort fondant (i hvert fald hjemmefarvet sort fondant) laver mærker, så vær omhyggelig med placeringen, så de ikke skal rykkes for meget rundt

Nu ruller jeg både den sorte og den lyserøde fondant ud på samme tid

Og når det så har den rigtige tykkelse, er striberne integreret ned i den lyserøde fondant, og det er nu klar til at komme på kagen.

Og her er resultatet. Der var et lille uheld med fondanten forneden, så jeg endte med at lægge et bredt lag pink udenom, heldigt det kun er en test.

Pynten foroven kan selvfølgelig varieres. Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg bruger denne teknik!

Skriv et svar

