Hjemmelavet brød

Jeg er sikker på, at vi alle nyder et stykke hjemmelavet brød. Det gjorde vi i hvertfald forleden. Egentlig kender alle en opskrift på hjemmebagt franskbrød, men jeg synes alligevel den skal postes, så i også har mulighed for at nyde det som vi gjorde.

Ingr.

25 gram smør

3 dl mælk

2 tsk salt

2 spsk sukker

25 gram gær

500 gram hvedemel ~ gem lidt til æltning senere

Fremgangsmåde:

Smelt smørret, tilsæt mælken, sukker og salt

Når det er smeltet tages gryden af komfuret og temp skal være 37 grader før man hælder over i skålen og blander den med gæren. Tilsæt melet lidt efter lidt indtil dejen er en smule klistret.


Og nej man kan ikke undgå, at ælte det i hånden med mindre man har en køkkenmaskine, hvilket jeg ikke har.

Lad det hæve et lunt sted i 45 min tildækket af et viskestykke.

Jeg vil helst have mit brød formet, men det er jo en smagssag.

Bages i ca 40 min på nederste rille ved 200 grader/180 varmluft. Hold øje med det da ovne varmer forskelligt

Når brødet er færdigt, pensles det med vand og tildækkes med et viskestykke. På den måde forbliver brødet blødt og luftigt.

Velbekomme

Skriv et svar

