Devils food cake

54565657

Denne chokoladekage er noget anderledes end de fleste andre. Devils food cake har en historie, opskriften stammer fra omkring 1920 og er amerikansk. Den er i familie med Red Velvet Cake og Angels food cake. Devils food cake er så overvældende at den nærmest er syndig, deraf navnet, mens Angels food cake som iøvrigt er helt hvid er let og himmelsk. Har du ikke prøvet den, så bør du gøre det. Chokoladekage bliver bare ikke det samme igen.



Devils food cake er luftig og saftig og meget meget mørk. Der bruges både bagepulver og bikarbonat i dejen. Bikarbonaten farver kakaoen meget mørk og gør kagen luftig, og virker også som hævemiddel da der er meget lidt bagepulver i.

Kagen laves ofte med en hvid creme og en hvid cream cheese eller vanilla frosting eller ganache udenpå. Og skulle du få lyst til at dække den med ganache, så vælg en lys eller en hvid ganache, for mørk ganache er simpelthen for meget.

Der er forøvrigt ikke skyggen af chokolade i kagen, men masser af kakao. Det er ikke en specielt sød kage, dertil er chokolade smagen for kraftig, men det giver jo muligheder for at bruge en sød creme indeni og fondant udenpå.
Denne kage er genial til fondant og hvid toblerone creme!

Devils food cake er den kage jeg oftest bager til fondant kager, for dem der bestiller kagen siger ofte; Har du en kage der ikke er for sød?

OBS: Opskriften er justeret i forhold den originale opskrift med hensyn til mængden af bagepulver. Kagen på billederne består af to kager (dvs opskriften x 2)

Opskriften er:

9 spsk usødet kakaopulver
1 ½ dl (125 g) mel
½ tsk salt
1 tsk bikarbonat (Natron)
1 tsk bagepulver
125 g usaltet smør / stuetemperatur
1 ½ dl (200 g) sukker
2 store æg, ved stuetemperatur (læg dem evt i håndlunken vand hvis de er kolde)
1,25 dl stærk kaffe (eller vand, kaffe er nu bedst)
1 dl mælk

Kopiering ikke tilladt!

Tænd ovnen på 180 grader. Smør formen. (Opskriften passer til en 23- 26 cm form.)

Sigt alle de tørre ingredienser sammen i en skål, undtagen sukkeret.

I en anden skål pisker du smør og sukker til massen er cremet og blød, tilsæt æggene et ad gangen og mix dem godt ind.

Bland mælk og kaffe. Tilsæt halvdelen af de tørre ingredienser til smør/sukker massen, bland mælk og kaffe i, og tilsæt resten af de tørre ingredienser.

Fordel i formene og bag i 35- 40 minutter.

Pak kagen ind i film og stil på køl, hvis du ikke lægger den sammen med det samme.

OBS: Bagetiden kan variere, hvis du vælger en form med en anden størrelse. Derfor hold øje med kagen og mærk efter med en tandstik hvornår den er færdig.

Hvid toblerone ganache/creme:
200 – 300 gr hvid toblerone hakket (Laver du en ganache skal du bruge lidt mere chokolade end til en creme)
½ l piskefløde

Hæld hakket toblerone i en skål, varm fløden op til kogepunktet, hæld over chokoladen. Lad stå i 5 minutter, rør rundt og lad den dampe lidt af.

Pak film ned over fløden så den dækker siderne af skålen så den ligger på overfladen af fløden, og danner et låg der forhindrer kondens. Det skal være tæt.

Sæt på køl natten over eller i mindst 8 timer.
Pisk derefter let med piskeris eller elpisker, til den er cremet og fast, pas på du ikke får pisket for meget, for så skiller den.

Den afkølede kage deles, jeg bruger en broderiramme som mål, med den kan man lave virkelig tynde lag der alle er lige store.:
S5001330

Lagene fyldes med mousse
65756746

Kagen smøres op med smørcreme
68785434

Fondant lægges på
56456567

Herefter pynter du kagen færdig
453466

667675

Bagetips til DFC kage:
Devils food cake er en mere tæt og svampet kage end de fleste, og derfor hæver den ikke helt så meget som andre kager. Der er dog et par ting der er vigtige, når det gælder en kage som DFC:
1. Tjek udløbsdatoen på dit bagepulver. Er det for gammelt, risikerer du at hæveevnen ikke længere er der.
2. Varm ovnen helt op på forhånd. Sætter du kagen i en ovn der ikke helt har nået temperaturen endnu, når bagepulveret ikke at virke ordentligt.
3. Sørg for at alle dine ingredienser har rumtemperatur inden de blandes. Kolde æg kan ødelægge hæveevnen, koldt smør kan skille dejen.
4. Når dejen er rørt sammen og hævemidlerne er puttet i, så skal kagen hurtigst muligt i ovnen. Venter du for længe med at sætte kagen i ovnen, så virker bagepulveret ikke mere. Det gælder i øvrigt for alle kager.

35 responses to “Devils food cake

  1. Denne her opskrift tror jeg, at jeg vil forsøge mig med – men skal lige høre: opskriften er til 2 forme af ca 22 cm ? Hvor høje bliver de så hver ? Jeg skal lige regne på, om jeg skal modificere ift mit behov ;)

    • Jeg må tilstå at jeg altid har bagt den i enten 25 cm form eller 20 cm forme. Jeg synes egentlig den hæver ganske godt, mit gæt er at den vil være omkring 3 cm høj i to 22 cm forme. Kagen på billederne her, er bagt i en 20 cm form, og der er bagt 2 kager. Håber det hjælper lidt ;)

  2. Det her fatter jeg slet ikke :( Har lavet dobbeltportion dej og kun delt det i 2 forme a 25 cm – hver kage er max 2,5-3 cm høj. Nogen ide til, hvad problemet er? Det er jo ikke så fedt at bage en ny udgave, hvis det samme sker igen? Jeg HAR husket hævemiddel ;)

    • Det er jeg godt nok ked af at høre. Normalt har jeg ikke problemer med hævningen i denne kage. Men der er jo ikke meget bagepulver i. Mit udmiddelbare råd ville derfor være at øge mængden. Bikarbonat er også et hævemiddel, men kun hvis der er en eller anden form for syre i dejen, fx kærnemælk. Og det er der jo ikke. Så i denne opskrift tjener bikarbonaten udelukkende til at gøre kakaoen mørkere.

      Hvor længe bagte du dine kager? Bruger du nogen form for bake-even uden om din form? Jeg bruger altid et håndklæde (klippet i en lang bane) opvredet i vand.
      Havde dine ingredienser alle sammen rumtemperatur? Kolde æg, eller koldt smør kan godt have betydning for hævningen.

  3. Jeg havde smør på bordet og æggene i vand, så den del skulle være i orden… Jeg bruger ikke bake-even. De fik kun 35 min. Smagen er iø fin. Har smidt en ny i overen men dobbeltportion i en form, så må vi se, hvor mange bunde jeg får ud af det :)

    • Spændende! Puttede du lidt ekstra bagepulver i?

      Jeg tror jeg vil bage en test kage i ugens løb og kigge på om mængden af bagepulver evt skal justeres lidt.

      • Nej, desværre – den var allerede i ovnen, da jeg så dit svar. Smagen er dog fin og den er ok nem at dele – så denne gang bliver den m tynde bunde og m hvid choko/lime mousse i mellem. Den er ret stiv, så tænker det går ok m de tynde bunde.

      • Mine bunde er også ret tynde. Jeg bruger en broderiramme til at skære efter, så bliver de maks 1 cm. Du kan se den på et af billederne her i bloggen ;)

        Bare understøt den godt når du flytter på den tynde bunde, så skal det nok gå. Du kan også fryse kagen inden du deler den, det må gøre den lidt mere stiv. Der er mange der fryser kagerne inden de deler dem, det har jeg endnu til gode at prøve.
        Jeg vil meget gerne vide hvordan dit bageprojekt ender ;)

      • Jeg skal nok opdatere, når de er samlet og overtrukket i morgen. De skal på frys til weekenden…

  4. Jeg endte med en dobbeltportion i en form på ca 25 cm, den kunne efterflg deles i 3 bunde. Jeg fik altså i alt 7 bunde ( og lidt top- bortskær) af 2 dobbeltportioner. Smagen og konsistensen virker fin! Jeg endte med at lægge de 4 tyndeste sammen med 3 lag hvid chokolademousse m lime og de 3 lidt tykkere bunde med 2 lag skovbærmousse. De er nu overtrukket med fondant og i fryseren – de skal til barnedåb på søndag :)

  5. Hej…

    Det her ser så lækkert ud, så jeg vil lige prøve at bage den i weekenden… Jeg vil dog prøve at bage den i en stor bradepande, fordi det er den størrelse jeg skal bruge (jeg tænker en portion pr. lag. Jeg nøjes med 3 lag i den forbindelse… men nu må vi se…)

    Du har en ret fantastisk blog, som jeg vil glæde mig til at udforske…

    Jeg blogger selv fra kokholmsk.blogspot.dk… Jeg skal nok linke til dig, hvis jeg lægger noget på min egen blog…

    Godt arbejde…

    MVH

    Mette Marie

    • Tak for de pæne ord, det lyder spændende med en DFC kage. Kunne du ikke tænke dig at vende tilbage og fortælle om dine erfaringer med at lave den i en bradepande? Herunder bagetiden? Der er sikkert mange andre der kunne tænke sig at bage i en bradepande. Jeg har aldrig selv bagt den i en bradepande :)

      • Jeg bagte den her til eftermiddag… Jeg gav den 25 min. Det passede fint. Jeg lægger den sammen i morgen, dog med hindbærcreme i stedet for hvid chokolade creme… og så lidt nøddecrunch også… Igen… eksperimentet er endnu ikke færdigt, men jeg skal nok vende frygteligt tilbage ;-)

    • Fantastisk kage!! Men du har jo også haft kvalificeret hjælp kan jeg se i din blog ;) Tak fordi du ville dele din erfaring med os andre, jeg har et tip til at redde tørre kager og/eller holde kager friske og saftige indtil servering. Du skal simpelthen pensle hvert lag i kagen med en simpel sirup som det kaldes.
      Det er ganske enkelt en sirup lavet af sukker og vand, og den gør at kagen bliver lidt mere fugtig, og at den holder sig frisk længere, hvilket kan være en god ting hvis den er bagt et par dage før den skal bruges.

      Simpel sirup laver du ved at blande lige dele vand og sukker, fx 100 gr af hver (100 gr vand = 1 dl), koge det indtil det bliver lidt tykkere, og så afkøle det helt inden du pensler det på med en bagepensel. Dette trick bruger jeg som regel på alle mine kager, når jeg lægger lagene sammen med mousse.

  6. Har ikke lyst til at lægge fondant på. Vil lægge ganash/creme på, hvor stor mængde skal jeg lave?

    • Det er faktisk ikke så nemt at give dig et helt bestemt svar. Devils food cake er en meget stærk chokolade kage, så laver du mørk ganache så skal du bruge et tyndt lag, ellers bliver det meget voldsomt. Lys ganache kan den godt tage lidt mere af, og skulle jeg endelig pege på en favorit til denne kage, så ville hvid ganache passe godt.
      Jeg ville nok lave ganache af en ½ liter fløde og se hvor langt jeg kom med det.
      Den originale Devils food cake har cream cheese frosting, det var jo også en mulighed hvis du ikke vil have fondant

  7. Øv. Bagte kagen i 2 forme på 22 cm. Hævede en smule, men er så flade at jeg ikke tror at jeg kan dele dem…

  8. hej
    hvor ser den god ud.
    bruger du hvid toblerone til mellem lagene eller til at smøre op med eller begge dele?

  9. okay super. mange tak.
    har du en god opskrift på en smørcreme?
    din opskrift er kun til en form,ikke ?
    Beklager alle mine spørgsmål, men vil gerne være helt sikker :)

    • Smørcreme er bare meget blødt smør (rigtigt smør, ikke Kærgården eller lign) rørt sammen med flormelis til du kan lave toppe der ikke falder ned. Jeg tilsætter som regel lidt vanilje eller i nogen tilfælde kaffe, for at give det en smag. Jeg bruger usaltet smør, men tilsætter en knivspids salt for at tage toppen af det søde, for det kan godt blive lidt for sødt. Grunden til at jeg ikke bruger almindeligt saltet smør, er at det er for salt. Smag den til undervejs, vi er jo allesammen forskellige.
      Jeg ville aldrig bruge smørcreme som fyld i en kage, kun til opsmøring og kun i et meget tyndt lag.

      Men smørcremen kan også bruges som topping på cupcakes, jo mere du pisker den jo luftigere og lysere bliver den. Konsistensen skal være lidt tykkere end når du bruger den til opsmøring.
      Til cupcakes smager det rasende godt at tilsætte lidt citronsaft eller hindbærpasta (koncentreret bær pasta du kan købe i mange kagebutikker). Fordelen ved at bruge smørcreme som topping, er at kagerne ikke behøver at stå på køl. Og har du tilsat lidt saft, dannes der en lille skorpe næsten som i glasur, det synes jeg er lækkert.

      Opskriften på Devils food cake er til en almindelig rund form, ca 22-23 cm.

  10. Jeg har lavet denne kage før, med stor succes og nu vil jeg lave den til en barnedåb, men ved du om den kan tåle at komme i fryser og i hvor lang tid? Jeg bryder mig ikke om fondant og vil bruge marcipan i stedet, kan det mon tåle frys?

    • Hej Mai
      Beklager det sene svar :)… Du kan sagtens bruge fryse kagen uden problemer også med marcipan omkring.. Dog skal du være opmærksom på, at marcipanen kan “svede” lidt når den kommer ud, så læg gerne lidt køkkenrulle tæt ved så den suger fugten :)

  11. Pingback: Lækker chokoladekage – ColorfulDane·

Skriv et svar

