Varme hveder

20130423_161801_resized
Store Bededag betyder varme hveder, og det er ret nemt at lave dem selv.

500 g mel
1 dl mælk
1 dl vand
50 g smør eller margarine
50 g gær
1 tsk salt
2 tsk sukker (jeg bruger vaniljesukker)
1 æg
2 tsk kardemomme

Vand, mælk, smeltet smør, æg, kardemomme, salt og sukker piskes let sammen med piskeris og lunes 45 sek i mikroovn. Tilsæt gær og rør rundt til det er opløst.
Bland melet i og ælt det godt.
Lad hæve til dobbelt størrelse i 30 min. (jeg sætter skålen i ovnen på ca 30-40 grader).
Sæt ovnen på 200 grader og hæld dejen ud på bordet, ælt den godt igennem og del den i 12-14 stk. Rul dem til runde boller, placer dem på plade eller i en form, de skal røre ved hinanden. Lad efterhæve i 15 min et lunt sted.

hveder3

Pensles med mælk eller vand og bages 15-20 min ved 200 gr. Flækkes og ristes inden man spiser dem med smør og evt syltetøj.

Skriv et svar

