Baby rump kage

kage8
Som nævnt i min blog om babysko, skulle jeg lave en kage til en barnedåb. Det var en gave til forældrene fra farmoren, så efter at have kigget mange inspirationsbilleder igennem faldt deres valg på en såkaldt baby rump kage.

Den skulle ikke være for sød, så jeg valgte en Devils Food Cake (opskrift her) som er en kraftig ikke særligt sød chokoladekage, og som fyld hvid Toblerone creme, for den passer rigtigt godt til. 20 personer skulle der være kage til.

Den lille kage er lavet ved at skære bunde ud som pizzaslices og samle dem i en skål der har den rigtige størrelse og form. Man kan også bage den i en halvkugle form, hvis man har sådan en.

2

Kagen er placeret og smurt op, klar til fondant. Jeg bruger Satin Ice fondant da den holder godt i køleskabet og ikke bliver klistret af evt fugt.

11

Jeg har brugt 3 sugerør som er stukket ned i kagen og derefter klippet af, for at understøtte den lille kage, for den vejer næsten et kilo og det ville være så ærgerligt hvis kagen synker sammen. Beklager de lidt mørke billeder herefter, den ene pære i min emhætte besluttede sig for holde op med at lyse.
3

Det hele passede rigtigt godt sammen og skoene kan du se hvordan de laves her.
kage2

Så kom Dejskraberen forbi til kaffe da der kun manglede et babytæppe på kagen, og sammen kørte vi ud og afleverede kagen. Så må vi håbe de havde en god dag.

This slideshow requires JavaScript.

4 responses to “Baby rump kage

  1. Hold da op en flot dåbskage ! Hvor mange personer er kagen til ca ?
    Hvor svært er det for en nybegynder at lave den kage ?

    • Tak skal du have. Den er ikke spor svær at lave. Du skal bare sørge for at planlægge det rigtigt, hvis du selv skal holde barnedåben, så du ikke ender med at blive stresset.
      Jeg har en del erfaring med at bage (opskriften kan i hovedet) og med fondant, men det er min første baby rump jeg har lavet. Fødder og ben var ikke svære at lave, jeg vejede simpelthen fondanten af. 50 g pr fod, 100 g pr ben, de større tæer kan også vejes selvom det er lidt sværere. Det gælder bare om at få dem lige store ;) Lav dem evt noget tid i forvejen, så de kan nå at tørre lidt. Læg dem på skumgummi underlag, fx en engangsvaskeklud, mens de tørrer. Det tager lidt af vægten af toppen af kagen hvis de er tørret en smule.

      Der er til 20 + personer her. Der er bagt 3 Devils Food kager (3x opskriften her på bloggen), der er lavet 1 liter fløde med 400 g hvid chokolade/hvid toblerone. Der er brugt 2 kilo fondant alt i alt. I materialer har den kostet omkring 450 kr at lave.

      Det sværeste er altid at bage en kage hvor man er sikker på at der er nok, men heller ikke aallt for meget. Jeg har lavet en guide her på bloggen, og den bruger jeg selv.
      https://simplycupncakes.wordpress.com/2012/08/11/hvor-meget-kage-skal-jeg-bage/

  2. hej ser super flot ud :) hvad for en fondant har du brugt til kagen, og hvis du har brugt en hvid er den så let at få favet op i en stor mængde, og nem at få rullet ud :) ??

    • Hej Sascha,

      Til denne kage er der brugt Satin Ice hvid fondant, og den er ikke svær at farve. Den er nemlig blød og nem at arbejde med, og dermed også at ælte farve i.
      Jeg har lavet en side med anmeldelser af fondant, den afspejler selvfølgelig mine egne meninger og holdninger, men måske kan det give input til hvilket mærke man skal bruge.
      Til kager der “går ud af huset” bruger jeg altid Satin Ice fondant, for jeg ved at den klarer køleskabet uden at blive klistret, og da kagen er til andre kan man aldrig være helt sikker på hvordan de opbevarer kagen. Så der finder jeg Satin Ice mest velegnet.
      Til kager jeg laver for sjov eller bare herhjemme, kan jeg stadig godt finde på at lave min egen fondant.

Skriv et svar

