Vanilje-citron cupcakes med blåbær puré

364563

Vanilje-citron cupcakes med blåbær puré i midten. Utrolig stor og frisk smag i en meget lille kage!

Jeg har brugt grundopskriften til cupcakes og justeret den lidt. Det er forcen ved grundopskriften, man kan tilpasse den til enhver smagsvariant.

Cupcakes

125 g smør
125 g sukker
125 g mel
2 æg
½ tsk salt
2 tsk vanille
1/4 dl mælk
1 tsk bagepulver
reven skal af 1 citron
saft af ½ citron

(se bageanvisninger her)

Kopiering ikke tilladt!

Blåbær puré

125 g blåbær
3 spsk sukker
2-3 spsk citronsaft

Hæld det hele i en gryde og kog til bærrene er kogt ud. Reducer massen ved at koge lidt mere, så væske mængden reduceres.
Hældes op i en skål og køles af. Når bærrene er kølet af vil puréen stivne og massen bliver mere fast.

Når kagerne er bagt og kølet af, laves et hul i midten og en lille teske puré hældes i. Luk hullet med den kage du tog ud.

364561

Topping

Normalt laver jeg min egen topping, men nu ville jeg teste den pulver topping man kan købe i handlen. Den er nem at lave, piskes blot sammen med 2½ dl kold mælk i nogle minutter og den er klar til brug. Den kan farves og tilsættes smagsvarianter efter ønske.
Den er helt hvid, smager neutralt, ikke så sødt som en typisk hjemmelavet topping, og så dufter den af vanilje.
Jeg tilføjede citronsaft til jeg var tilfreds med smagen, og lidt violet farve.

Til sidst har jeg pyntet hver kage med et blåbær jeg lynhurtigt fiskede op af gryden og lod tørre op, så en sukkerskal blev dannet.

364567

This slideshow requires JavaScript.

Skriv en kommentar