Jordbær cupcakes fra Agnes Cupcakes

 
Hørte du om al balladen med Agnes Cupcakes i København, hvor medarbejderne skulle skrive under på at det ville koste dem en kvart million kroner, hvis de røbede nogen hemmeligheder fra virksomheden? Uha uha.. Sikke en debat, og som bosiddende pænt langt fra Hovedstaden kunne man ikke undgå at undre sig over det kæmpe hype der var omkring dette bageri, konceptet og ikke mindst det kæmpe selvmål indehaveren lavede i pressen.
Nå men i denne blog deler jeg en af deres hemmeligheder med dig, opskriften på deres jordbær cupcakes.

 
Ejeren af Agnes Cupcakes har nemlig selv delt den med ugebladet Hjemmet, og jeg var ikke sen til at sakse den, for nu skal de dælme prøves. Hos Agnes Cupcakes betaler du snildt 25 kroner pr cupcake (køber du 4 sparer du vist en 5’er), til gengæld ser de ud til være på størrelse med et lille franskbrød. Okay, det var nok lidt overdrevet, men alligevel..
 
Opskriften:
8-12 stk.
125 g smør
½ dl sødmælk
2 æg
125 g mel
½ tsk salt
korn af 1 stang vanilje
125 g rørsukker
1 tsk bagepulver
100 g frosne jordbær
 
Jordbær-frosting:
250 g smør (saltet)
1 stang vanilje (kornene)
250 g flormelis
100 g frosne jordbær
(blendede. Det er vigtigt, at al saften kommer med)
lidt citronsaft
 
Sådan gør du:
1. Smelt smørret, tilsæt mælk og pisk æggene i et ad gangen.
2. Bland mel, salt, vanilje, rørsukker og bagepulver i en anden skål. Hæld derefter væsken i skålen lidt efter lidt, mens du rører. Rør, til dejen er glat.
3. Bland jordbærrene i og kom dejen i muffinforme foret med små papirforme.
4. Bag kagerne ved 200 grader i 15-20 min. Lad dem køle af i en times tid, inden de dekoreres med jordbær- frosting:
5. Lad smørret få stuetemperatur, tilsæt vaniljekorn og sigt flormelis heri.
6. Pisk, til frostingen er hvid, luftig og skummende. Herefter tilsættes blendede jordbær og citronsaft.
7. Frostingen er nu klar til at blive smurt på kagerne, der også kan pyntes med f.eks. kulørte sukkerperler. Kun fantasien sætter grænser.
 
Tips!
Cupcakes uden topping kan holde sig i 3-4 dage ved lav stuetemperatur og kan fryses. Dejen kan også fryses og tages op, når du ønsker at bage. Cupcakes med topping skal opbevares i køleskabet.
 
Mit resultat og min dom:
Umiddelbart minder det om de cupcakes/muffins jeg plejer at lave, bortset fra rørsukker istedet for alm sukker i kagen og saltet smør i frostingen.
Billedet øverst i bloggen er den originale cupcake fra Agnes. Opskriften er fulgt på grams nøjagtighed, men justeringer undervejs var nødvendige for overhovedet at få et resultat.
 
Kagerne i denne opskrift hæver ikke ret meget, derfor fyld formene 2/3 eller endnu bedre tilsæt lidt mere bagepulver, jeg vil tro det giver et lidt bedre resultat end det jeg endte med.
 
Kagerne blev gummiagtige og massive, de smagte svagt af jordbær, vanillen kunne slet ikke smages og rørsukkeret gav dem en lidt underlig lugt. Overordnet set smagte de overhovedet ikke godt. Jeg bagte dem lidt længere, fordi der var så meget væske i dejen, og den første portion kasserede jeg. Anden portion fik lidt mere mel.
 
 
Frostingen havde jeg store forventninger til, men den smagte af intet og slet ikke af jordbær. Der var et svagt syrligt snert, det kom fra den halve citron jeg pressede i frostingen. Jeg brugte langt mere flormelis end angivet i opskriften, ellers var den blevet flydende!
 
 
Alt i alt var det ret skuffende. Enten er der noget galt med opskriften, eller også er kagerne bare ikke bedre. Eller er hemmeligheden som Agnes Cupcakes vogter som besatte, at de i virkeligheden bruger kagemix, som visse rygter har antyder? Jeg ved det ikke.
Som jyde må jeg derfor afskrive fænomenet som “københavneri ” (sagt med glimt i øjet), og næste gang jeg bager cucpcakes bruger jeg min marcipan opskrift, for den er bare så meget bedre. Og jeg har normalt ikke problemer med at bage cupcakes eller lave en velsmagende frosting (bare spørg Hexia).

Skriv et svar

