Fondant lilje

Her vil jeg vise hvordan jeg laver en lilje, nærmere bestemt en Stargazer lilje, det er den lyserøde/hvide med prikker på bladene. Alle billederne i bloggen kan du klikke på for at se i større version.

Når man skal lave blomster, er det en god idé at studere hvordan de egentlig ser ud. Stargazer liljen findes nemlig i et utal af varianter, fra smalle blade til brede blade, sart lyserød til stærk pink/mørkerød. Bladene kan være nogenlunde lige eller de kan krølle helt bagover når blomsten er helt udsprunget. Så der er ikke en bestemt slags der er rigtig. Klik her og se billeder af forskellige Stargazer liljer.

Der er brugt flg værktøj:

Celboard, hvid fondant blandet med Jem Petal Powder, Wire med hvidt papir str 24, liljeudstikker, balltool, duster, skumpude

Ælt fondanten blød med Petal Powder. Det er vigtigt at bruge petal powder, for det får bladene til at tørre hurtigere og hårdere end uden. Kort sagt de bliver stærkere i tør tilstand.
Opbevar hele tiden fondanten i en pose eller tæt boks, for det tørrer ret hurtigt når der er petal powder i. Jeg bruger altid fondanten fra FunCakes, fordi den er meget nem at arbejde med når man laver blomster. Fx kan man godt ælte fondanten mere smidig selvom den er blevet lidt tør. Så dufter den dejligt og det gør bare blomsterne endnu mere lækre.


Da liljeblade helst skal være lidt tynde, bruger jeg altid et Celboard. Det er et lille bræt med slidser i der gør at du kan lave blade med en “kanal” på bagsiden, og det gør det igen nemmere at få wiren i bladet.
Jeg har endnu ikke fundet et Celboard i Danmark, jeg har købt mit her i England: Celcrafts. Rettelse; denne kan købes i DK, ikke helt den samme men sikkert lige så god.

Rul fondanten ud over en slids til det har tykkelsen på bladet. Træk det forsigtigt af pladen, og vend det med bagsiden op så du kan se kanalen på bagsiden. Læg udstikkeren over kanalen og stik bladet ud.

   

Da jeg af erfaring ved at der altid er minimum et blad der knækker for mig, laver jeg altid et par ekstra blade.
Wiren som er klippet af i en passende længde (afhænger af størrelsen på liljen og hvad du skal bruge den til), stikkes forsigtigt i bladet.
Hold bladet forsigtigt mellem tommel og pegefinger, så kan du mærke wiren mens den går ind i bladet.
TIP: Dyp evt wiren i vodka inden du stikker den ind i bladet, så sidder den endnu bedre fast når bladet er tørret.

Bladene tyndes med et balltool og en skummåtte, dels for at gøre det tyndere, men også for at skabe lidt liv i bladet ved at krøller lidt i kanten.
Det er op til dig om du synes det er nemmest at sætte wiren i først eller vente. Men husk at du skal køre med balltool lige meget på begge sider af forsiden af bladet, ellers bliver det skævt.

Derefter lægges bladet til tørring. Du kan bruge mange ting til at tørre disse blade i den rigtige form med, alt efter liljens størrelse. Til mellemstore liljer bruger jeg min fondant udruller, og til de helt store liljer lægger jeg dem over paprullen fra en køkkenrulle. Men de her blade er meget små, så de bliver lagt over en boks kant:

De får lov til at tørre i minimum et døgn, ofte længere inden jeg maler dem som er næste step.

MALING AF BLOMSTER

Til maling af blomsterne bruger jeg 4 farver:
Plain and Simple Citrus Green, Pearl Pink Sherbet og Pink Candy

Til prikkerne på bladene bruger jeg denne pastafarve:

Du kan også bruge en madtusch hvis du bedre kan lide det.

For at male og samle din lilje skal du bruge flg:

pulverfarver, pastafarve, blomstertape, pensler, støvdragere og 6 tørrede fondantblade på wire

Jeg bruger 3 pensler; 2 bløde og en stiv. Den ene af dem er klippet så den er spids eller der kun er et par hår der bruges. Den er til prikkerne.

Først maler jeg hele bladet svagt lyserødt med en blød pensel.

Så maler jeg lidt grønt i bunden af bladet, stadig med en blød pensel. Start oppefra og ned, på den måde bliver den grønne streg ikke for lang.

Nu skal jeg have den mørkere lyserøde stribe i centrum. Her bruger jeg den stive børste, for den maler ikke farven ned i bladet som de andre, den lægger farvepulveret på bladet og jeg puster det væk. Det giver udviskede kanter istedet for skarpe kanter.

Pulveret lægges på, og der pustes en gang hårdt:

Så ser bladet sådan her ud:

Farven jeg bruger til midten af bladet indeholder lidt perlemor og er derfor lidt mere “klæbende” end de andre farver. Brugte jeg en blød pensel, ville farven blive alt for stærk.

Prikkerne males med penslen hvor jeg har klippet de fleste hår af. Jeg bruger den farve der ligger i låget, og trykker små prikker ganske forsigtigt på bladet:


Nu skal du være forsigtig med bladet, for denne farve er flydende og meget koncentreret. Den gnides hurtigt ud på bladet, på fingre, møbler og alt andet i nærheden.

Jeg sætter mine blade til tørre i et stykke flamingo, jeg har sågar brugt et pølsebrød i mangel af bedre ;)
Lad dem tørre til minimum næste dag, gerne længere.

SAMLING AF LILJEN

Når de malede blade er tørret, skal liljen samles.
En stargazer lilje har 6 kronblade og nogle store støvdragere.

For at samle liljen skal du bruge 6 liljeblade på wire, et sæt støvdragere og ca 10 cm blomstertape.
Blomstertape virker ved at du kan strække det, og når du gør det, bliver det lidt klæbende.


Liljebladet bøjes bagover ved at bøje wiren lige under bladet. Pas på, bladet er skrøbeligt.

Saml støvdragerne med det første blad ved at rulle blomstertape stramt om dem, tapen skal nå bunden af bladet

Andet blad sættes på når første blad og støvdragere sidder sammen.
Fortsæt med 3. blad:

Retningen på bladene er en trekant:

De tre sidste blade sættes på en ad gangen i huller mellem de 3 første blade, og resten af tapen vikles skråt og stramt om wirene helt ned til bunden

Liljen er nu færdig. Jeg lavede jo flere end 6 blade, så jeg har også samlet resten af mine liljer:

Man kan dampe bladene, så bliver de svagt skinnende. Se det allerførste billede i bloggen eller klik her. Man holder liljen henover en gryde med kogende vand i ca 2 sekunder. Og derefter skal den tørres igen.

Asiatiske liljer er de helt hvide liljer. De laves på samme måde som Stargazer liljer, man nøjes bare med at male dem lidt grønne i bunden. Lilje udstikkere fåes i mange størrelse, lige fra temmelige store, til den der er brugt i bloggen her, som er en af de mindste. Calyx udstikkere kan fåes i mange størrelser og kan godt bruges som små liljer.

Herunder et udvalg af liljer jeg har lavet:

6 responses to “Fondant lilje

  1. Hej Jeg håber du kan give mig et råd. Hver gang jeg laver bladene, knækker de når jeg skal samle dem sammen og kom tape på wiren.
    Begge gange har jeg malet dem inden jeg satte dem til tørre, kan det være grunden? eller måske har jeg sat for lidt Gum tex i min fondant?
    Med venlig hilsen Mina

    • De er meget skøre, for bladene skal jo ikke være for tykke. Jeg knækker også altid mange, så derfor laver jeg altid flere end jeg skal bruge. Så er der lidt i reserve hvis nogle af dem knækker.
      Ellers prøv dig lidt frem med mængden af Gum tex (tylose)i din fondant, eller køb noget Gum Paste der er beregnet til at lave blomster med. Jeg bruger Squires Kitchen Gum paste. den kan vist kun købes i England, men jeg er sikker på du kan få noget lige så godt fra danske butikker.

Skriv et svar

