Lime cupcakes

IMGP0042
Til min kolleger som ikke ved hvad der venter dem ;) Vanilla cupcakes med limefrosting.

Grundopskrift cupcakes (ca 9 stk)

125 g smør
125 g sukker
125 g mel
2 æg
½ tsk salt
1 tsk vanille
½ dl mælk
1 tsk bagepulver

Smagsvariant efter ønske. Jeg har tilsat lidt revet marcipan og en surprise af Nutella.

Forvarm ovnen til 200 grader. Tag en bageplade ud på bordet, og gør dine forme klar.
Brug en muffin form, den gør det nemmere at styre dine forme og er med til at holde formen på dine papirforme under bagningen.

Smelt smør og rør mælken i. Tilsæt æggene et ad gangen og pisk godt.
Bland de tørre ingredienser; mel, sukker, salt, vanille og bagepulver i en skål og tilsæt væsken lidt af gangen. Tilsæt smagsvarianten. Dejen røres blank og glat, fyldes i forme og bages ved 200 grader 15-20 minutter midt i ovnen.

Formene fyldes enten ½ eller 2/3 op, alt efter hvor høje du vil have dem og hvad du vil pynte dem med.

Et godt tip kan være at vende dine cupcakes halvvejs inde i bagningen, da de tit bliver skæve i ovnen, fordi varmen ikke er jævnt fordelt. Jeg bruger heller ikke varmluft, da det også kan være medvirkende til at gøre dem skæve, og jeg sætter en kold plade med formene ind i ovnen.

Jeg fjerner centrum af cupcaken og med en sprøjtepose fylder jeg en lille smule Nutella ned i hullet, hvorefter jeg lukker hullet med toppen jeg tog ud:
IMGP0034

Alle 9 cupcakes er fyldt med lidt Nutella
IMGP0039

Lime Frosting:

150-200 gram usaltet smør
ca 700 gram flormelis
Fintrevet skal og saft af en limefrugt
Evt perlemorspulver eller glimmer til pynt:

Jo mere du pisker det bløde smør, jo hvidere bliver din smørcreme. Så hold dig endelig ikke tilbage. Jeg har brugt en håndmikser, men du kan også godt bruge en røremaskine. Jeg synes bare håndmikseren pisker lidt hurtigere, for så stor er mængden heller ikke.
Tilsæt flormelis lidt efter lidt sammen med limesaft og skal, og forsæt med at tilføje flormelis til konsistensen er som flødeskum.

Fyld i en sprøjtepose og pynt cupcakes’ne.
IMGP0041

IMGP0040

5 responses to “Lime cupcakes

  1. Er basis cupcakes- opskriften fryseegnet? Jeg ville rigtig gerne kunne bage onsdag eller torsdag, men skal først bruge kagerne søndag…

  2. Ok, super. Skal jeg vente med at fryse dem til de er kølet helt af og anbefaler du at tø dem på køkkenbord eller i køleskab ?

Skriv et svar

